2013. június 21. 20:30
Kortárs tánc és képzőművészet, kontrasztok és színek, test és szenvedély egy különleges estén az Ernst Múzeumban.
Belépő: 1900 Ft
Képzőművészeti alkotássá varázsolt színpadi pillanatok, műtárggyá varázsolt test – mondják Frenák Pál koreográfus emblematikus, Európa-szerte nagy sikerrel turnézó InTimE című előadásáról. Így aztán kétség sem férhet ahhoz, hogy milyen izgalmasan mutat majd a helyszínre adaptált InTimE az Ernst Múzeum kiállítóterében, Csurka Eszter festményei, művei között.
A sokoldalú képzőművész legfőbb témája ugyanis a szüntelenül mozgásban lévő emberi test; az alkotó kiállításon bemutatott képei előbb olaj-akril mozdulatlanságba zárják a mozgó, táncoló testek lendületét, Frenák Pál kiváló táncosai pedig újra mozgásba hozzák a képpé merevített pillanatokat. A táncelőadást beszélgetés követi Frenák Pál koreográfus, Csurka Eszter képzőművész és Gulyás Gábor esztéta részvételével.
InTimE. Szenvedély, kiszolgáltatottság, erő, törékenység, éles fények, mély kontrasztok. Frenák Pál előadásában vörös rózsákkal teleszórt tiszta fehér térben találkoznak, fonódnak össze vagy épp taszítják el egymást a kapcsolatok hálójába gabalyodott, botladozó, csábító, vágyakozó és vergődő figurák. Az emblematikus vörös kanapé mellett, körül, mögött.
Frenák Pál InTimE című koreográfiáját 2008 decemberében láthatta először a közönség és a bemutató óta eltelt négy évben a produkció meghódította a hazai és a nemzetközi táncszcénát egyaránt. A 2009-ben az év legkiemelkedőbb táncelőadásának járó Lábán-díjra jelölt előadás a premier óta járt már többek között Franciaországban, Olaszországban, Romániában, Szlovákiában, Lengyelországban, Dániában, Litvániában illetve Belgiumban is. A darab 2012 tavaszától új szereposztásban látható: a produkció a Cirque du Soleil kötelékében is dolgozó táncossal, Feicht Zoltánnal és a fiatal tehetséggel, Vasas Erikával egészült ki.
Frenák Pál 1957-ben született Budapesten. Gyermekkora meghatározó mozzanata, hogy szülei siketek és nagyothallók voltak, így első elsajátított kifejező eszköze a jelnyelv lett, ami különleges fogékonyságot fejlesztett ki benne az arcjáték és a gesztusok, az emberi testtel kifejezhető tartalmak iránt. Frenák útkeresésének első állomása Párizs, ahová az 1980-as évek derekán távozott. Itt a klasszikus balett több illusztris személyiségével dolgozott, valamint Cunningham, illetve Limón tánctechnikát tanult. Francia feleségének, Catherine Frenák építésznek köszönhetően betekintést nyert a kortárs művészetek világába, és megismerte a rendhagyó forma- és térhasználatot. Pier Paolo Pasolini olasz rendező filmjei, Francis Bacon munkái, Gilles Deleuze francia filozófus írásai nagy hatást gyakoroltak későbbi alkotásaira. 1999-ben a már tízéves múltra visszatekintő Compagnie Pal Frenakot fiatal magyar táncosokkal kibővítve párizsi és budapesti székhellyel működő magyar-francia társulattá alakította, mely egyedülálló táncnyelvet hozott létre. Ennek fontos jellemzője a mimika, a jelnyelv és a test mozgásának integrált használata csakúgy, mint társműfajok (cirkusz, színház, divatbemutató, kortárs zene) beemelése az alkotásokba. Frenák Pál a hazai táncéletben radikálisan új stílust hozott a maga dinamikus mozgásvilágával, újfajta érzékenységével, a verbális üzeneteken túlmutató kifejezési formáival. Innovatív tér- és testhasználata meghatározó hatással volt a hazai kortárs tánc fejlődésére.
Koreográfusi, alkotó munkája mellett rendszeresen ad szakmai workshopokat, a társulattal beavató előadásokat tart középiskolások részére, közönségtalálkozókon és szakmai beszélgetéseken vesz részt, nagy hangsúlyt helyezve a más művészeti ágakkal és a közönséggel fenntartott folyamatos párbeszédre. A legismertebb európai kortárs zeneszerzőkkel dolgozik együtt. Koreográfiáihoz a zenét komponált többek között Kurtág György, Patrick Schneider, Francois Donato, Fred Bigot és Fabrice Planquette is.
Koreográfus: FRENÁK Pál
Táncosok: Marie-Julie DEBEAULIEU, FEICHT Zoltán, HOLODA Péter, JANTNER Emese, Nelson REGUERA, VASAS Erika
Zene: GERGELY Attila
Fény: MARTON János
Hang: HAJAS Attila
Díszlet & maszk: MAJOROS Gyula
Jelmez: SZABÓ Gergely
Színpad: MOLNÁR Péter, ZOLTAI György
Támogatók:
Arcus Temporum, Picardie, Espace des Arts, La Rose des Vents, Centre National de la Danse à Pantin, Ministére de Culture et Communication, Région Nord-Pas de Calais
Videó:
http://www.youtube.com/watch?v=_Uz2n6qknVA
Kritikák, elemzések az InTimE című előadásról:
http://kultura.hu/main.php?folderID=957&articleID=279027&ctag=articlelist&iid=1
http://7ora7.hu/programok/intime/nezopont